‘In mijn werk had ik vaak het gevoel dat ik de juiste aanpak koos, maar ik kon dit nog niet onderbouwen. Door mijn studie weet ik nu wat er achter bepaald gedrag zit en hoe ik dit gedrag positief kan beïnvloeden.’
Waarom ben je deze studie gaan doen?
‘De methoden die wij binnen Werkkracht gebruiken, blijken in de praktijk zichtbaar waardevol. Maar wat is eigenlijk de onderbouwing daarvan? In mijn werk als trajectbegeleider voelde ik steeds vaker de behoefte mijn handelen te duiden met wetenschappelijke kennis. Ik wilde weten wat er achter bepaald gedrag zat.’
Hoe was het om werken en studeren te combineren?
‘Vaak best pittig. Ik werkte drie dagen van negen uur. Op vrijdag werkte ik aan mijn studie. Ik volgde colleges of studeerde – met daarnaast mijn werkmail nog aan. Bovendien studeerde ik regelmatig ’s avonds, in de weekenden en tijdens het huishouden door. Toen ik begon met mijn studie was ik nog alleenstaand moeder; werk, studie en de zorg voor de kinderen combineren was een uitdaging. Tijdens mijn studie ben ik gaan samenwonen. Toen kwam er het regelen van de verhuizing en verbouwing/inrichting van ons nieuwe huis bij. Maar gelukkig heb ik de inhoud van mijn studie altijd heel interessant gevonden!’
Wat deed je eerst binnen Werkkracht qua functie?
‘Naast mijn werk als trajectbegeleider heb ik altijd verschillende dingen gedaan. Zo gaf ik trainingen, nam ik deel aan interne en externe werkgroepen en zette ik met collega’s een nieuwe intakeprocedure op. Daarnaast ben ik sinds 2020 verbonden aan de Integrale Sociale Teams. Hierin zoeken we binnen het sociaal domein een nauwere samenwerking. Eerst was dit als linkin pin, nu als voorzitter van Ede-Zuid.’
Werk je nu als arbeidspsycholoog?
‘Ja, maar dat was vooraf niet per se het doel. Ik wilde vooral mijn kennis verrijken, maar ik wist nog niet precies wat ik met de opleiding wilde doen. Dat dit uiteindelijk heeft geleid tot deze functie vind ik erg fijn. Natuurlijk is het wel prettig dat dit nu gezien en gewaardeerd wordt met een andere functie. Nu kan ik nog verder de diepte in met de kandidaten die aangemeld worden en samen met mijn praktijkervaring en kennis van het sociaal domein en de sociale kaart passende adviezen geven waar anderen weer mee verder kunnen.’
Hoe heeft deze opleiding jou verrijkt?
‘De theorie en de opdrachten waren nooit saai. Ze bleven mij inzichten geven en waren altijd gekoppeld aan de doelgroepen waarmee we dagelijks te maken hebben. Het bevestigde wat ik zag in de praktijk. Ik kan wat ik meemaak en voel nu ook wetenschappelijk onderbouwen. Dat is precies wat ik wilde. Persoonlijk leerde ik dat ik over de nodige discipline en doorzettingsvermogen beschik om zoiets tot een goed einde te kunnen brengen.’