‘Juist medewerkers in mensontwikkelbedrijven kunnen een grote ontwikkeling doormaken’

In mei/juni 2025 zal de WPO-vernieuwing haar weg vinden binnen Werkkracht. Hiermee willen wij onze medewerkers op een gestructureerde en bewuste manier opleiden en laten werken aan eigen ontwikkeling. 

Op een gestructureerde en bewuste manier werken aan de eigen ontwikkeling. Dat doen de deelnemers van de pilot ‘WPO-vernieuwing’. Projectleider Ros Houben van SBCM zegt het volgende: ‘Juist voor deze mensen is het belangrijk dat er op een gedegen manier aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen en versterken van algemene werknemersvaardigheden.’

Wat is de kracht van WPO voor doelgroepmedewerkers?
‘Vaak leert deze groep wel veel in de praktijk, maar gebeurt het niet op een gestructureerde of bewuste manier. Werken met WPO zorgt ervoor dat er op een gedegen manier aandacht voor ontwikkeling is. En dat doet iets met mensen. Het zorgt voor groei, maar ook voor houvast en zelfvertrouwen. Dat is mooi, want deze groep kan een grote ontwikkeling doormaken.’

Wat verandert er in de nieuwe opzet?
‘De opzet verandert o.a. qua volume, insteek en vorm. In eerste instantie brengen we in mei/juni 2025 een basisproduct op de markt met 48 opdrachten voor 8 (van de 20, red.) skills. Dit zijn de skills die de 7 deelnemende bedrijven aan deze pilot als eerste voorkeur hebben aangegeven. Dit zorgt voor meer overzicht. Ook de insteek is veranderd. Voorheen kozen leidinggevenden of werkbegeleiders vaak de opdrachten uit voor de SW-medewerkers. Dat past niet meer bij de visie van deze tijd, waarin intrinsieke motivatie en regie over het eigen leerproces belangrijk is. Ook de vorm is veranderd. Deelnemers kunnen in een online leeromgeving terecht. Ten slotte hebben we ook animaties toegevoegd om de stof te verduidelijken en te verlevendigen.’

Projectleider Pieter Schortemeijer
‘Ik ben er trots op dat Werkkracht als één van de mensontwikkelbedrijven in Nederland is geselecteerd om bij te dragen aan de ontwikkeling en actualisatie van de WPO-methodiek. Het is een mooie kans om onze visie op groei en ontwikkeling van medewerkers te verweven in deze vernieuwde aanpak.’

Werkcoach Rogier van der Poel:
‘De nieuwe opzet spreekt ons en deelnemers erg aan. Het is interactief, laagdrempelig en het geeft de deelnemer ook regie over wat hij of zij wil leren. WPO geeft ons de mogelijkheid uit werksituatie te stappen en te kijken naar het eigen denken en handelen, en dat van anderen. Dat brengt mensen verder, merken we. Ze werken aan hun arbeidsvaardigheden en krijgen meer zelfvertrouwen.’

Werkcoach Patrick van Kooten:
‘Het is fijn dat de opdrachten onderverdeeld zijn in drie niveaus en dat je mensen op maat kunt bedienen.

  • Op niveau A ontstaat er bewustwording over – bijvoorbeeld – de waarde van een positieve werkhouding.
  • Bij B gaan mensen de theorie koppelen aan wat ze om zich heen zien.
  • Op niveau C kunnen ze de kennis ook toepassen.

We zien in de praktijk dat dit goed werkt. Sommige voorbeelden verdienen nog wat aandacht, maar daar is de pilot voor bedoeld: we verzamelen onze feedback en die van de deelnemers en geven dat terug aan SBCM. Wij blijven beslist met WPO werken.’

Deelnemer pilot Jan Pijlman (voorman WSW-afdeling beschut):
‘Ik heb dyslexie. Vroeger was daar weinig aandacht voor. Lezen en schrijven kost me meer moeite. Ik ben daarom blij met de nieuwe opzet van WPO. Er zijn meer plaatjes en er is meer interactie. Dat helpt mij in het leren. Ik leer er op twee manieren van. Zo ben ik met tekst bezig. Maar ook met vaardigheden.

Als voorman stuur ik veel verschillende mensen aan. Door WPO ben ik mij nog bewuster van de verschillende manieren waarop ik mensen moet benaderen. Ik merk dat ik groei en dat ik daardoor meer kan betekenen voor mijn omgeving. Dat vind ik fijn. Want je bent nooit te oud om te leren.

Ik vind het leuk om mee te doen aan de pilot en feedback te geven over te moeilijke woorden, bijvoorbeeld. Deze methode is voor iedereen, en dat is juist zo waardevol.’

Over Werkplek Opleiden (WPO)
In 2003 ontwikkelden IVIO-didactiek, het Centrum voor Leermiddelenadvies CLU en de Universiteit Utrecht een Werkplekopleiding werknemerscompetenties. Zij deden dat in opdracht van vier SW-bedrijven. Doel van WPO: medewerkers in sociaal ontwikkelbedrijven op een gestructureerde en systematische manier opleiden. Bij WPO worden dagelijkse arbeidssituaties als middel gebruikt om bijvoorbeeld een werknemersvaardigheid als het accepteren van kritiek te oefenen. Op initiatief van SBCM is deze methode in 2009 landelijk ingevoerd in samenwerking met 14 SW-bedrijven.

Het resultaat was een dikke map met 120 opdrachten voor 20 werknemersvaardigheden (skills) op verschillende niveaus (A, B en C). Het hoogste niveau (C) van een opdracht ligt op MBO-1 niveau (het huidige Entree).

In 2022 deed TNO een onderzoek naar wat nodig is om een leven lang ontwikkelen binnen sociaal ontwikkelbedrijven te stimuleren. Eén van de conclusies was dat de WPO-methodiek uit 2009 een gedegen instrument is om algemene werknemersvaardigheden (skills) te ontwikkelen bij doelgroepmedewerkers. TNO adviseerde om deze methodiek te actualiseren en in een vernieuwde vorm aan te bieden.

SBCM startte stapsgewijs met vernieuwing in het voorjaar van 2024 i.s.m. 5 mensontwikkelbedrijven. Inmiddels zijn dit 7 bedrijven geworden. Stapsgewijs worden vernieuwde opdrachten getest door leidinggevenden op de werkvloer samen met doelgroepmedewerkers. Op basis van de feedback worden de WPO-opdrachten qua vorm en inhoud toegesneden op de huidige praktijk. Doel is een instrument te maken waarmee medewerkers hun skills kunnen ontwikkelen en dat met plezier en enthousiasme wordt gebruikt door leidinggevenden en hun medewerkers.

Bij de vernieuwing van WPO zal in mei/juni 2025 in eerste instantie een basisproduct met 48 vernieuwde opdrachten voor 8 skills worden aangeboden aan alle mensontwikkelbedrijven. Enkele van die skills: leren van fouten en feedback, een positieve kijk houden, omgaan met complimenten en kritiek, instructies opvolgen.


Voorbeelden van skills op basis van componentenstandaard Werk Plek Opleiden

  • Instructies opvolgen
    • Zet een opdracht om in actie.
    • Doet wat is afgesproken.
  • Inleven in andermans gevoelens
    • Behandelt anderen met respect.
    • Gedraagt zich volgens zijn rol in de organisatie.
  • Een positieve kijk houden
    • Gaat uit van mogelijkheden in plaats van beperkingen.
    • Motiveert zichzelf na tegenslag of teleurstelling.
  • Leren van fouten en feedback
    • Stelt het eigen handelen bij na een werkfout.