Antoine van Soest, Jobcoach

“Met een jobcoach ga je goed voorbereid je eerste werkdag in. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen, je hebt een vertrouwenspersoon aan wie je kunt vertellen wat er goed gaat en waar je tegenop ziet.”

Wat houdt je werk in?

“Ik begeleid mensen met een WSW-indicatie naar werk. Ik ga mee op sollicitatiegesprek en zet instructies op papier voor de werkgever. Zodat ze weten waarmee rekening te houden als iemand gaat starten. Dat is altijd maatwerk. Net als de begeleiding bij de start.
Ik creëer situaties waarin mensen hun werk goed kunnen doen. Ik vouw rustig doosjes mee of ik schoffel. Dat geeft de medewerker steun en ik zie meteen veel. Wat doet iemand als ie klaar is met zijn taak? Gaat ie dan vragen om meer werk? En wat gebeurt er dan in zo’n bedrijf? Ontfermt iemand zich over de medewerker? Kan de leidinggevend dit wel aan? Ik kijk en ik zie. Het is allemaal belangrijk informatie want al deze factoren dragen samen bij aan het succes van de plaatsing.”

Wat levert je inzet de werkzoekende op?

“Met een jobcoach doorbreek je dat je steeds uitvalt. We helpen je de stap te maken naar een duurzame werkplek. Je leert hulp aanvaarden en feedback ontvangen op bijvoorbeeld je werkhouding. Veel mensen benutten daarvoor een coach.”

Wat levert je inzet de werkgever op?

“Werkgevers krijgen werknemers die – als het vertrouwen er eenmaal is – voor 200% loyaal zijn en er helemaal voor gaan. Ze voelen zich weer een waardevol mens. Zoveel inzet en betrokkenheid, dat is gewoon fantastisch om mee te maken.
We houden iedereen scherp, gaan geregeld met werkgever en werknemer rond de tafel voor evaluatie. Zo maken we voortgang, verbetering en meerwaarde zichtbaar.
We bieden werkgeversinstructies, een driemaandengesprek, een jaargesprek en natuurlijk de aftrap op de eerste dag. Als jobcoach ben ik altijd bereikbaar voor de werkgever. Ik ben ook het visitekaartje van Werkkracht, hun relatiebeheerder.”

Waarop ben je trots?

“Hier staat een heel team klaar: een jobcoach, een trainer, een trajectbegeleider. Dat is uniek. In het team maken we een werkplekprofiel, dat doet de accountmanager van WSP en we maken een profielschets van de werknemer. Dat doet de trajectbegeleider. Die twee profielen leg je als het ware op elkaar om te zien of het een match is. En als het geen match is, gaan we kijken hoe je het een match kan maken. Soms kun je taken opknippen. Dat kan ook voor werkgevers een eye-opener zijn omdat het hun bedrijfsvoering kan verbeteren. Deze aanpak komt voort uit de methodiek Support Employement. Ik ben er trots op dat we daarmee werken.”